Тема:
«Спільнокореневі слова. Корінь»
Мета і завдання:
формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження
спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів;
працювати в групах, в парах; розвивати у дітей мовлення, мислення, вміння
аналізувати, зіставляти; збагачувати словниковий запас; виховувати
працьовитість.
Обладнання : екран, слайди, картки, таблиці.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Будем гарно працювати,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці! (3 слайд)
2. Девіз уроку.
Добре того навчати, хто хоче все знати. (4 слайд)
3.Передбачення.
- Яким би ви хотіли бачити наш урок?
(Цікавим, розвиваючим, плідним,пізнавальним). (5слайд)
4. Оцінювання.
- Оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність,
каліграфію. (6 слайд)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Ланцюжок»
Перевірка домашнього завдання (вправа 151, с.69)
1.Назвіть у словах закінчення і основу.
2.Прочитайте слова, заховані у пропонованих словах. (7 слайд)
2. Каліграфічна хвилинка
Дд Ді
До Ду ду ід од
Дідусь директор дятел
Де руки й охота, там скора
робота.
Визначте закінчення в словах
охота, робота. (8слайд)
3. Словниковий диктант (зоровий)
Вересень, їжак, заєць,
олівець.(Їжак) (9слайд)
Гра «Знайди «зайве» слово».
4. Робота над віршем.
О. Жуленко «Казка – бувальщина».
Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами,
А в Мовляндії - країні
Проживали друзі щирі.
Корінь - сивий дідуган,
Префікс - брат молодший,
Суфікс - справжній молодець,
Закінчення - на кінець.
Всі вони були сусіди,
Жили в злагоді і мирі.
Один одному служили
І слова нові творили.
Стануть дружно усі в ряд,
Вмить до нас заговорять.
І читаєм ми за-ряд-к-а,
А, можливо, це за-гад-к-а.
Як частини слова знаєш,
То слова всі прочитаєш. (10 -11 слайди)
- Про які частини слова ти
дізнався?
5. Гра «Запитання – відповідь»
• Що таке закінчення?
• Як його знайти?
• Що називається основою?
• Як її визначити?
• З яких частин може складатися основа слова?
• Без якої частини основи не
буває слова? (12 слайд)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми будемо дослідниками і навчимося визначати корінь у ряді
спільнокореневих слів. (13 слайд)
ІV. Сприймання й усвідомлення
нового матеріалу
1. Робота за малюнками (вправа 152, с.70)
- Розгляньте малюнки і прочитай
підписи до них.
- Дайте відповіді на запитання.
· Що означає кожне зі слів?
· Як можна назвати всі ці слова?
· Чи є в них спільна частина? Як
вона називається?
2. Довідкове бюро
ДУБНЯ́К - дубовий ліс, гай; дубова памолодь (14 - 15 слайди).
Зеленокосі берези й густий дубняк не пускали сюди вітру .
Спільнокореневі слова — це слова зі спільним (однаковим) коренем.
Алгоритм визначення кореня
• Прочитай слово.
• Добери спільнокореневі слова.
• Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь.
• Виділи корінь умовною позначкою.
- Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину – корінь.
(16 слайд)
Гра «Фотограф»
Спишіть речення (сфотографуйте).
Весела
руханка під музику (17 слайд)
3. Робота в групах
- Підберіть спільнокореневі
слова до слів:
1 група – вода,
2 група – ліс,
3 група – сад.
- Доведіть, що це - групи
спільнокореневих слів.
- Поясніть значення кожного
слова. (19 слайд)
4. Словниковий калейдоскоп (робота в парах)
Із групи слів, записаних на
дошці, виберіть:
1 ряд - слова з коренем «спів»;
2 ряд - слова з коренем «вод»;
3 ряд - слова з коренем «муз».
Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати,
співак, музичний, водяний. (20 слайд)
V. Узагальнення й систематизація
отриманих знань
Вибіркове списування (вправа154, с.71)
- Прочитайте вірш.
- Випишіть групами
спільнокореневі слова.
- Дослідіть, скільки
різних рядів спільнокореневих слів ви дібрали.
VІ. Підсумок уроку
- Які цінні думки запам'ятали?
- Я дослідив…
- Я вмію…
- Я можу…
- Я знаю…
- Я дізнався… (22 слайд)
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 155, с. 71. (23 слайд)
Комментариев нет:
Отправить комментарий