Робота над методичною проблемою

Сучасні умови вимагають нових підходів до організації навчання і виховання, які б сприяли формуванню і розвитку школяра в тісному і постійному взаємозв'язку з природним та соціальним середовищем, здатності швидкої адаптації під час зміни життєвих обставин.
Потрапляючи до школи після дитячого садка, дитина зустрічається з таким видом діяльності, як навчанням. Але гра для неї залишається важливим засобом не лише відпочинку, а й творчого пізнання життя. Завдяки їй розвиваються всі сторони психіки дитини, закладається фундамент для її шкільного навчання. В грі діти   перевіряють свою силу і спритність, у них виникають бажання фантазувати, відкривати таємниці і прагнути до чогось прекрасного. Ушинський вважав гру найважливішим видом діяльності дитини. Казав, що саме через гру дитина пізнає всі таємниці світу.
Проблема над якою працюю – «Використання ігрової діяльності на уроках для розвитку творчої особистості дитини в початкових класах». Про гру сказано багато гарних слів. Її називають джерелом радості, королевою дитинства і восьмим чудом світу, вона є неминучим супутником дитини. 
Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський промовив фразу, яка стала основою всього того, що містить у собі гра. Він ніби закликав: «Навчайте  граючись, а граючись навчайте».  Ця ідея цікавила багатьох педагогів і вихователів. Практично вирішити цю проблему зміг наш сучасник, нині добре відомий всім
Ш. О. Амонашвілі. Він показав, як через гру можна увести дитину в складний світ пізнання.
Сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм навчання справедливо вбачає в них можливості ефективної взаємодії педагога та учнів.  Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання молодших школярів. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функція діють у тісному взаємозв’язку.
Для молодшого шкільного віку характерні яскравість і безпосередність сприйняття, легкість входження в образи. Вивчений в процесі ігрової діяльності матеріал забувається учнями у меншій мірі і повільніше, ніж матеріал, при вивченні якого гра не використовувалася. Це пояснюється, перш за все, тим, що в грі органічно поєднується цікавість, що робить процес пізнання доступним і захоплюючим для школярів, засвоєння знань стає більш якісним і міцним.
З дітьми молодшого шкільного віку я працюю тридцять років і можу стверджувати, що грі належить особливе місце у вихованні та навчанні дітей цього віку, це – «чарівна паличка», за допомогою якої можна навчити дитину читати, писати, розв’язувати приклади та задачі.
Ігрова ситуація може бути найкращим початком уроку. В ігровій формі можна ефективно ознайомити дітей з новим способом дій, пожвавити процес тренувальних вправ.  Такі ігри мають збудити думку учня, допомогти йому зосередитися і виділити основне, найважливіше, спрямовувати увагу на самостійну діяльність. Діти із задоволенням виправляють помилки казкового героя, діють разом з ним, виконуючи тренувальні вправи. В іграх-вправах молодші школярі знаходять виходи з числових лабіринтів, розв'язують ребуси, складають загадки. Усе це не тільки пожвавлює навчальний процес, а й запобігає втомі. Інколи гра може бути ніби фоном для побудови всього уроку. Коли ж учні стомлені , то пропоную їм рухливу гру.
 Ігри  проводжу систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюю і урізноманітнюю їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо. 
Гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. Насамперед, учні повинні засвоїти правила гри. Загальні правила мають бути єдиними для всіх ігор, щоб в учнів поступово виробився стереотип. Крім того, зміст гри, її форма повинні бути доступними, посильними для учнів. 
Загальні правила для учнів в процесі ігор сформулювала так: 
1. Уважно слухай і запам’ятовуй хід гри, необхідні дії, їх послідовність. 
2. Пам’ятай – успіх залежить від чіткого усвідомлення кінцевої мети. Не поспішай розпочати гру, не дослухавши до кінця вказівки вчителя. Поспіх часто призводить до грубих помилок, зайвих непотрібних дій. 
3. Уважно слухай відповідь товариша, щоб у разі потреби виправити або доповнити його. 
4. Додержуй своєї черги, не заважай товаришам, не роби зайвих рухів, дій, будь дисциплінованим. 
5. Чесно визнай свою помилку, якщо товариші довели, що ти неправий. (Помилятись може кожний). 
6. Не хитруй, не шукай легкого нечесного шляху для перемоги. Цим ти підводиш товаришів і втрачаєш свій авторитет. Поважають лише чесних, справедливих, принципових. 
Плануючи організацію ігрової діяльності на уроці, визначаю навчальну, розвивальну і виховну мету, кожна  з яких спрямована на розв’язання завдань, визначених програмовими вимогами для учнів початкової школи. Гру будую таким чином, щоб у ній брали участь усі, вона надає кожній дитині можливість випробувати свої сили в змаганні на кмітливість, пережити ситуацію поразки або успіху. Перед  проведенням ігор з дітьми   доступно викладаю сюжет, розподіляю  ролі, ставлю  перед дітьми пізнавальне завдання. Готуючись до уроку, чітко продумую послідовність  ігрових дій, організацію учнів, тривалість гри, її контроль, підбиття підсумків та оцінку. Захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться, запам’ятовує нове, орієнтується у надзвичайних ситуаціях, поповнюється запас її понять, уявлень, розвивається фантазія.
Щоб урок був цікавим і ефективним, на його різних етапах використовую кросворди за темами уроку чи розділу. Складаючи кросворд, дотримуюсь вимог проведення дидактичних ігор. Під час цілеспрямованої підготовчої роботи учні розв’язують запропоновані кросворди з вивченої теми. Отже, кросворд, з одного боку, вносить в урок елемент гри, а з іншого – сприяє глибшому засвоєнню вивченого. Застосовую розвиваючі ігри на всіх предметах і на  різних етапах уроку.
На уроках української мови пропоную учням такі мовні розвиваючі ігри:
Тема «Іменник»
 «1) Гра «Знайдіть приховані слова».
Екскаватор, буксир,  пролісок,  плід,  якір,  коса.
2)Гра «Алфавіт — стоп!»
Мовчки проговорюю алфавіт. Один із гравців дає команду «стоп»,  я оголошую ту літеру, на якій він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів за вивченою категорією.
Наприклад, літера «А».
Істоти: акула,анаконда.
Неістоти: автобус,ананас.
Власні: Англія, Антон.
Загальні: абетка,акваріум.
3) Ребуси.
г1апі2лві3ло
100янка 7я
ві3на 100ляр 3буна
Ребуси є також досить цікавим та поширеним видом дидактичних ігор, який в даному випадку дає чудову можливість не тільки закріпити в учнів уявлення того, що кожне слово, яке відповідає на питання «Хто?» «Що?» і є назвою предмета, а й розвивати мислення, увагу, збагачувати словниковий запас учнів.
4) Ігровий прийом «Мовний степлер »
Вставити в тексті пропущені іменники.
Ігри під час вивчення теми «Прикметник»
 1) Вправа «Склади загадку»
Скласти і записати загадку, використовуючи найбільш влучні прикметники:
* Про сніжинку
* Про зайчика
* Про сонечко
Діти завжди полюбляють розгадувати загадки, але ця гра, навпаки, дає можливість побувати на місці автора. Вони не тільки вчаться зв’язно висловлювати свою думку, а й описувати предмети за їх ознаками та властивостями, підбирати влучні прикметники.
2) Гра «Вгадай предмет за ознаками»
Називаю кілька ознак задуманого предмета, доки учасники гри не відгадають назву предмета.
1. Жовтий, кислий, ароматний, вітамінний. (Лимон)
2. Смачне, солодке, холодне, вершкове, шоколадне. (Морозиво)
3. Довговухий, куцохвостий, полохливий, прудконогий. (Заєць)
4. Сірий, колючий, безхвостий, маленький, хижий. (Їжак)
Ця гра розвиває в дітей мислення, увагу, пам’ять, вміння аналізувати та співставляти. Крім того учні розширюють свій словниковий запас різноманітними прикметниками.
Використання ігор під час вивчення теми «Дієслово»
Гра «Напиши  приклади з двома дієсловами».
1. Книжка вчить як на світі жить.
2. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.
Подана гра дає можливість закріпити вміння учнів складати речення з дієсловами, влучно вживати дієслова в мовленні, а також поспостерігати за тим, яку роль, значення відіграють дієслова в мовленнєвому потоці.
 Використання ігор під час вивчення теми «Займенник»
1) Гра «Спіймай займенник».
Проказую речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні. Виграє той, хто найменше помиляється.
Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик.
Діти закріплюють поняття про займенник як частину мови, вчаться виділяти їх із мовного потоку і спостерігають за роллю різних займенників в реченнях. Водночас дана гра розвиває в них увагу, спостережливість та мислення.
2) Гра «Угадай займенник».
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник. Виграє той, хто першим виконає завдання. Для гри можна використати такі речення:
1. … люблю свою країну.
2. … любить писати твори.
3. … завжди говоримо правду.
Діти вчаться влучно підбирати займенники та вживати їх у мовленні. Розвивається вміння побудови речень із займенниками в різних формах.
Використання ігор під час вивчення теми «Прислівник»
1)  Гра «Хто швидше»?
Пропоную написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? і п’ять прислівників, що відповідають на питання коли?
Наприклад: бадьоро, весело, сумно, смішно, уважно; восени, влітку, взимку, навесні, вранці. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.
Використання даної гри дає можливість закріпити з учнями уявлення про прислівник як частину мови і вдосконалити їх вміння підбирати прислівники за питаннями.
2)  Гра «Допиши прислівник, протилежний за значенням.
Пишу на дошці десять прислівників. Учні списують їх і до кожного дописують протилежні за значенням (антоніми), наприклад: назад-вперед, вночі-вдень, тихо-голосно, мало-багато, сьогодні-завтра. Виграє той, хто правильно і швидко виконає завдання.
Діти закріплюють знання про антоніми і вчаться підбирати їх до поданих прислівників. Водночас ця гра сприяє поповненню їх словникового запасу і розвиває мовлення та мислення. Діти встановлюють роль антонімів у мовлення, їх значення.
Приклади ігор під час вивчення теми «Числівник»
1) Гра «Знайди числівник»
Один ллє,другий п'є, третій росте. (Дощ, земля, трава)
Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене … (шпаком).
Діти спостерігають за вживанням числівників у загадках. В той же час вони закріплюють уявлення про числівник як частину мови і розширюють свій словниковий запас.
2) Загадки з числівниками.
1. Високо стоїть, одне око має,всюди заглядає.
2. Крикнув віл на сто гір, на сто річок, на сто сіл.
3. П’ять, п’ятнадцять,без двох двадцять, семеро, троє ще й малих двоє. '
Слова для підказок: сонце, грім, п’ятдесят.
Загадки — один із популярних видів дидактичних ігор. Вони не тільки розвивають мислення, увагу, уяву, мовлення, а й дають можливість поспостерігати за ролю числівників у загадках, їх значенням.
3) Творче  конструювання.
Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження — з правої колонки. Числівники підкреслити. Приказки пояснити.
Де сім господинь, а один відріж.
Одна голова добре, жодного не спіймаєш.
Сім разів відмір, там хата не метена.
За двома зайцями поженешся — а дві краще.
Діти розширюють свій словниковий запас, ознайомлюються із народними приказками і вчаться зв’язно висловлювати свої думки.
Використання дидактичних ігор на уроках читанняв початкових классах.
1) Гра «Чарівний мішечок».
Набір предметів змінюється залежно від мети навчання - це іграшки, у назвах яких є потрібні літери, дрібні речі, які треба описати тощо.
2) Гра «Листоноша»
Діти отримують листи із завданням для складання невеликих оповідань за малюнком чи опорними словами. Використовую для сильніших учнів.
3) Гра «Відгадай»
На столі розкладено 5−6 іграшок або предметних малюнків. Дітям пропоную уважно розглянути їх і вибрати один з них. Один учень повинен розповісти про цей предмет, не називаючи його, щоб всі інші здогадались, про що йдеться.
Подані вище ігри спрямовані на збагачення активного словника учнів, розвиток мовлення, вироблення навичок, свідомого оволодіння новими словами, уточнення значення і сфери вживання відомих слів. Діти вчаться звязно висловлювати власні думки та описувати предмети, що їх оточують.
4) Гра «Хвиля» Діти самостійно читають текст із чергуванням швидкості за моєю командою («хвилька» — читають некваплячись, «хвиля» — прискорюються, «шторм» — у темпі скоромовки).
5) Гра «Вовк і заєць»
Беруть участь двоє учнів. Перший починає читати текст, другий вступає після того, як перший опанує одне речення, й намагається його догнати.
6) Гра «Торбинка запитань»
Діти задають найрізноманітніші питання до тексту, а один школяр відповідає.
8) Гра «Блискавка».
Визначає одну хвилину, а учні читають будь-який текст і відзначають, де закінчили.
9) Складання загадки.
Білий, твердий, солодкий.
Білий, пухнастий, холодний.
10) Гра «Склади речення»
Сполучити слова в одне речення.
Зразок:
Чай, окуляри, газета.
Дідусь випив чай, одягнув окуляри і почав читати газету.
Друг, кіно, морозиво.
Літо, сім'я, ліс.
Село, бабуся, яблука.
Дощик, райдуга, зупинився.
Наведені вище ігри мають велике пізнавальне та розвивальне значення для учнів при включенні їх до уроку. Завдяки їм вчитель формує в учнів уявлення про римування, вчить підбирати рими до слів і використовувати різноманітні художні засоби при описі чи розповіді, при висловлюванні власних думок чи складанні загадок та речень.
11) Гра «Дописати два рядочки, щоб вийшли веселі вірші»
Їв лелека
Кашу з глека …
Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички …
На уроках читання доцільно використовувати такі методики, як інсценування казок, ляльковий театр, пантоміма.
З метою  покращення читацьких навичок, розвитку творчих здібностей учнів  створила методичний посібник «Смачна азбука». Використовую його на уроках навчання грамоти, займаючись додатково з учнями.
Ігри на уроках математики  використовую для ознайомлення дітей з новим  матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих понять, розширення кругозору, розвитку логічного мислення. Пропоную для графічних диктантів різні образи тварин, предметів. Під час проведення ігор «Хто швидше добіжить»,  «Лисячий хвостик»,  «Перетворення», «Фотограф», «Допоможи Буратіно»  формую обчислювальні навички, вчу доводити своє міркування(додаток). Перевагу надаю тим іграм, які передбачають участь у них більшості дітей класу, швидку відповідь, зосередження довільної уваги. Прикладами подібних ігор на уроках математики є такі: «Магазин»; «Мовчанка»; «Кругові приклади»; «Відгадай загадуване число»; «Геометрична мозаїка»; «Де моє місце?»; «Домалюй фігуру»; «Закінчи приклад» тощо. В процесі проведення уроків математики з елементами гри реалізуються ідеї співдружності, змагання, самоуправління, виховання відповідальності кожного за результати своєї праці, формується мотивація навчальної діяльності й інтерес до предмету.
  Використовуючи інтелектуальні ігри («Математичний калейдоскоп», «Ерудит»)  треную  у дітей кмітливість, швидкість реагування, пам’ять, уміння узагальнювати.
На уроках  «Основи здоров’я», «Трудове навчання», «Образотворче мистецтво» я також використовую ігри.
1) «Хвости»
— Закінчіть речення:
2) Гра  «Так чи ні?» , «Добре – погано»
3) Гра «Підкажи словечко»
·      Не можна брати пральний порошок, оскільки він… (отруйний).
·      Ніж — це… (гострий) предмет.
·      Висовуватися у відчинене... (вікно), якщо немає ґрат, дуже небезпечно.
4) Гра-пантоміма «Без слів»
Використовуючи ігри і на уроках природознавства(«Якби я був чарівником…», «Скарга від …»,  «Можна — не можна» , «Що зайве?»)  даю дітям зрозуміти, що нерозумне втручання в природу може викликати істотні зміни як усередині самої екосистеми, так і за її межами.Ігри: "Яких кольорів більше?", "Відмінки", "Асоціації", "Впізнай по голосу", "Що ти чуєш за вікном?", "Кого (що) тобі нагадують ці звуки", "Хто як рухається", "Зоопарк", "Чарівне листя", "Що змінилось?", "Зайвий колір", "Зайвий звук", "Картина за вікном" та ін. передбачають виявлення школярами зовнішньої виразності властивості природи. Під час ігор "Дивна подорож до лісу", "Гра в лісових мешканців", "Подорож до країни Див" діти виявляють свою чутливість до природи.
Переконана,  що під час таких ігор у дітей розвивається також готовність до правильної взаємодії з довкіллям. Для розвитку кмітливості широко використовую загадки. Вони дають не повний, але досить точний опис предметів або явищ природи. Розвиваючі ігри та нестандартні форми уроків (урок-гра, урок-подорож, урок-мандрівка, урок – казка, урок з використанням мультимедійних презентацій, та ін.) роблять навчання легким, доступним, простим, цікавим. Нестандартні уроки починаю з цікавого фрагменту. Наприклад, це може бути карта подорожі, план, фантастичний  острів .
Працюючи над проблемою «Використання ігрової діяльності на уроках для розвитку творчої особистості дитини в початкових класах», я зробила висновок, що за допомогою різних дидактичних ігор можна викликати інтерес до навчання та забезпечити розвиток творчої особистості дитини.









ЛІТЕРАТУРА
1.    Байбара М.К. Методика викладання природознавства у початкових класах. -К.: Освіта, 1998.-426 с.
2. Ворожейкіна О.М. «100 цікавих ідей для проведення уроку». – Харків: Основа, 2011 р.
3. Програми для середньої загальноосвітньої школи 1 – 4 кл. Київ: 2016.;
4.О.Я. Савченко. Методика читання у початкових класах. К. Освіта 2007 р. ст. 3 – 9.
5.Савченко О.ЯДидактика початкової школи. - К.: Абрис, 1999. - 287 с.
6.    Бутрім В. Сюжетно-рольові ігри на уроках навчання грамоти Початкова 
освіта. - 2001.-Жовтень, №37. - С10-11.
 7.    Дідух М.В. Ігрові прийоми навчання читати .- Початкова школа. - 1991.-№1.-С.10-13
8. Володарська М. О., Пілаєва О. М.
"Електронний конструктор уроку"; © ТОВ "Видавнича група "Основа"", 2014

 Додатки
Гра «Збери яблука»


Гра «Знайди геометричні фігури»
У хлопчика є гра цікава:
Він з геометричних фігур
Тваринки виклада.
Які фігури Петрик брав,                                
Коли тваринок викладав?
Графічний диктант «Цуценя»

Гра «Лисячий хвіст»

— Лисичка бігла, хвостиком числа замела. Заповніть пропуски!
60 +      = 6 8
30 + 20 =
        – 30= 10
90 –       = 82
40 – 4  =
50       10 = 40
70 +       = 80
      + 2 = 72
         – 30 = 10
Гра «Допоможи Буратіно»
59 + 22 = 80
69 – 43 = 23
69 + 2 =79
79 – 2 = 74
86 – 45 = 40
66< 60 + 4
98 – 78 = 98 – 68
Гра «Хто швидше добіжить?»
Біля дошки — 3 команди.

 Біля дошки — 2 команди






Логічна задача

Толя сказав, що бачив біля озера 4 гусей, 3 бабок, 1 метелика і 2 качок. Скільки всього птахів бачив Толя?

Гра «Перетворення»
1 дм 5 см =      см
18 см =      дм      см
1 дм 2 см =      см
11 см =      дм      см
1 дм 7 см =      см
13 см =      дм      см

Гра «Фотограф»
Учитель виставляє на дошці геометричні фігури: квадрат, коло, прямокутник, п’ятикутник, трикутник, шестикутник.
— Розгляньте фігури і запам’ятайте їх.
За сигналом учителя учні заплющують очі. Учитель забирає одну з фігур.
За сигналом учителя учні розплющують очі.
— Яка фігура зникла?




















Комментариев нет:

Отправить комментарий